fredag 5 augusti 2022

Några dagar med Fredrik

 Vi har haft Fredrik på besök några dagar. Han brukar ju komma och hälsa på under sin semester. Ofra blir det i samband med sin namnsdag, men i år så hade gruppbostaden aktiviteter under den veckan.

Det började inte så bra. Vi hade beställt taxi till 10:30 i söndags, men den kom inte. 3 timmar senare och flera samtal till färdtjänst, så lyckades vi få tag på en taxi.

Eftersom han kom så sent, så fick vi stanna hemma och titta på film.

Jag hade köpt en räkbomb och prinsesstårta, så vi firade hans namnsdag direkt eftersom vi alla var hungriga. Han fick också 100kr i namnsdagspresent.

Dag två bestämde vi, att vi skulle åka till Marholmen och spela äventyrsgolf. De har fina banor där. Eftersom Fredrik nu har upptäckt att man kan ha munskydd på sig, så går det alldeles utmärkt att vara ute. Det är ju en stor förbättring. Vi har ju inte kunnat hitta på något de senaste åren, eftersom han inte kan gå ut för alla getingar.

Det var superkul att spela minigolf. Fredrik är ganska duktig på det. Men banorna var lite svåra och bollen hamnade i buskar och i vattnet flera gånger. Det gjorde inget, för Fredrik skrattar så gott när det händer.


Äventyrsgolfen på Marholmen är jättefin.



Han klarade denna bana på 3 slag + 1 pliktslag, eftersom han hamnade ute i sanden.


Efteråt gick vi upp till Grosshandlargården för att fika och kolla vem som vunnit. Vi hade slagit vad, om att den som vinner, får 20kr per förlorare. Mest för att Fredrik brukar vinna tävlingar och pengar gillar han att få.

Det var så varmt och de hade glass, men han ville inte ha. Eller rättare sagt, vågade inte för getingarna. Jag köpte en bägare med två kulor och tog tre skedar så att Thomas och Fredrik kunde smaka. Det tog emot i början, men till slut blev suget för stort, och han tog mod till sig och stoppade in en sked i munnen.

Efter en stund, frågade han om han fick smaka mer, och det fick han så klart.  Han samlade all kvarvarande glass på en sked och stoppade kolossen i munnen. På så sätt, behövde han ju inte äta fler gånger och riskera något. Jag behöver ju inte riskera att bli tjockare än vad jag är nu, eftersom han åt upp allt.


När vi räknat fram poöngen för att se vem som skulle kamma hem 40kr, så visade det sig att alla fått 55 poäng var. Alla vann och vi skrattade så gott åt detta ett tag.


Bredvid minigolfen, så ligger en lekplats. Här finns en linbana och den var vi ju tvugna att prova alla 3. Fredrik åkte två gånger.





Jag var ju tvungen att filma lite också. Han tjoar så gott.


På väg hem, pratade vi om att vi var tvugna att klippa honom. Jag brukar ju göra det själv med Thomas trimmer, men jag tyckte att vi kunde gå till en frisör denna gång. 
-Det är jävla dyrt, tyckte Fredrik. 
Men när jag sa att jag kunde bjussa honom på det, så gick det bra.
Han tyckte att frisören gjorde ett fantastiskt jobb. 

Jag skojade med Fredrik och frågade om han inte skulle ha "gangsterränder" på sidorna, och det ville han ha. Det blev jättesnyggt och Fredrik var supernöjd.
Vi hade bokat bord på Pichos, och jag sa till honom att det blir svårt att hålla borta alla tjejjer från honom nu när han blev så snygg.
-Ingen fara, det är lungt, sa han.
Han är ju van vid svärmande tjejjer på jobbet. 😁😁😁



Vi har lite för tidiga när vi kom till Pinchos och fick vänta en liten stund tills vårt bord gjordes iordning. Utanför stod ett stort lejon och Fredrik ville att jag skulle fota honom poserandes med lejonet.


De har väldigt små bestick på Pinchos. Meningen är, att man ska äta med fingrarna. Men vill man inte det, så får det bli att äta med dessa minisar.


Han beställde bl a fish and chips, för det gillade han förra gången vi var där. Jag tog mig friheten och beställa de övriga smårätterna till honom. Vi smakade såklart på varandras rätter.

Fredrik skulle ha en öl till maten, så klart!!!



Så här fin blev han med sin "gangsterrand".

På tisdagen åkte vi till Älmsta, för han ville gå in i affären som säljer begagnade filmer. Först åkte vi till en loppis som ligger i närheten där vi bor. Där hittade han två filmer.

I Älmsta så var det jakt på skräck- och zombiefilmer och han hittade ett par stycket. Bla annat denna, som jag antar är superdålig. Men den gläder nog Fredrik på något sätt.


På hemvägen svängde vi in på Färsna gård och kikade lite på djuren. Vi tänkte fika och kanske äta lunch där, men det var fasligt dyrt.

Vi bestämde oss för en fiskburgare och en lyxshake på max istället.


Vi hoppade över besöket på spelbutiken denna gång. Jag lyckades övertala honom att spara sina pengar istället. Han köper ju dyra spel och säljer de sen för 50kr efter nån dag. Bara att kasta pengar i sjön. Han ska ju till Norrtälje med gruppboendet om nån vecka. Då kan han gå dit. Det höll han med om.

Det brukar bli en del filmtittande när han kommer på besök, och denna gång var det inte annorlunda. Monster, zombies och jätteormar som kramar sönder bilar, blev helgens filmer.

Jag tyckte dock att, innan han skulle åka hem, så kunde vi väl titta på en rolig film. Det blev The Brothers Grimsby.
Fredrik skrattade och skrek, så han nästan kissade på sig. Ni som har sett filmen vet ju varför.

Till middag blev det Spagetti Carbonara som han beställt.

Därefter kom taxin. Denna gång kom den 15 min tidigare. Det är mycket bättre än 3 timmar försent.

Vi hörs nästa gång.

Sussi




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar