tisdag 25 maj 2021

En liten påhälsning av bror

Vi fick påhälsning i helgen.
Förra lördagen kom Jimmi och Ilham på en kortvisit. Vi åkte och fikade på Nedergården och jag hittade då en liten gullig sköldpadda som de sålde. Just när jag stod och höll i den, så ringde Fredrik. Jag visade den för honom och han tyckte att jag skulle köpa den till honom. Då gjorde jag det.
Under veckan blev han väldigt sugen på att komma hit, och jag förstod till sist att det var "sköldis" som lockade.

Fredrik är ju rädd för getingar, och för att få honom att vara ute mer, så köpte jag munskydd till honom.
Här poserar han glatt i skyddet. Han drar upp det högt över näsan. Att han ser vart han går, är för mig en gåta.



Så här ser "sköldis" ut.

Han kom i fredags och vi åt tacos. Det blev självklart filmtittande också.
Vi har börjat att prenumerera på Disney+, och här hittade han mycket kul.

På lördag förmiddag åkte han och jag in till Norrtälje för den sedvanliga shoppingrundan. Till spelbutiken, där han hittade ett spel. Jag hittade ett bingo. Sen gick vi till Hemmakväll. De hade nämligen stängt sin butik i liljeholmen och Fredrik tyckte det var trist. Det är ju inte så många som hyr filmer numer, så den verksamheten har de lagt ner. Det finns lite filmer att köpa, men inte så mycket. Han hittade två filmer där. 
Vi köpte lite lördagsgodis också.

Vi gick sen till Dressman och jag köpte en fin skjorta till honom. Det var egentligen mysbrallor och kortkalsonger, som Fredrik säger, som vi var ute efter. Men storlekarna var för små.
Jag får gå förbi XL-butiken vid T-centralen nästa vecka.

Vi köpte också en ny mikro till honom. Den han har hemma är supergammal och går väl sönder snart.

Väl hemma, gjorde jag rabarberpaj och han satte på filmen Black Panther. Den gillade han. Han har sett den förut, men det gjorde inget.
Eftr filmen spelade vi bingo. Jag vann!!


Till middag blev det egengjorda hamburgare. De var så goda, så det får vi göra nästa gång han kommer också.
Här skålar han med ett glas Trocadero Zero.


Söndag förmiddag bar det av hemåt. Han hade gärna velat åka hem direkt efter besöket i spelbutiken, men jag tyckte att så kan man ju inte göra. Bara åka hit för att jag ska köra in honom till spelbutiken. Vi träffas ju så sällan också. 
Men, han behövde ju inte vara kvar hela söndan. Taxin kom vid 11.00, och han hann till och med se Black Panther en gång till innan dess.

På kvällen ringde han och berättade att spelet var för svårt. Det gör han alltid. Alla spel är svåra för honom. Synd att han inte har fler intressen än spel och film. Spelen till hans enhet tillverkas inte längre och filmer går ju snart inte att köpa i affärer längre.
Det är ju på så sätt som han kommer ut och rör på sig.
Vi får slå våra kloka huvuden ihop och hitta på något mer som han kan prova att göra för sin veckopeng.
Kanske kan han gå på museum?
Han ville gå och se Vasaskeppet för ett tag sen, men de har stängt nu under coronan. Det finns andra museum som har öppet, men man måste boka tid via nätet, och då måste vi hjälpa honom med det.
Han hittar ju inte heller, så nån måste följa med. 
Skulle han tycka om den aktiviteten, så kan han ju åka själv om han vill sen. Då hittar han nog själv.

Ha det bra!!
Susanne


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar