söndag 19 juli 2020

Några semesterdagar i Norrtälje

Årets semesterbesök varade i dagarna 3. Vi har ju inte träffats sen i mars, på grund av corona, så det var verkligen dax. 
Han hade tagit 3 veckors semester i år. Boendet har inte kunnat göra det som de brukar på semestern, utan de har fått göra små dagliga utflykter istället. 
De brukar åka till Utö och sova på hotell, men i år fick det bli en dagtur dit istället.
De har dock sovit 1 natt på ett hotell någon annanstans, men Fredrik kommer inte ihåg var.

Han tog lite sovmorgon och kom till oss i tisdags förmiddag. Vi åkte direkt in till Norrtälje för att handla lite.
Jag skulle bl a köpa saxar som vi ska klippa sniglar med, och en kastrull till min tvåltillverkning. Tanken var att köpa detta på loppis, men jag hittade inget. Fredrik brukar leta efter filmer, men det fanns inget han var intresserad av (eller snarare, redan hade i sin ägo).

Det blev självklart en tripp till spelbutiken också. Han köpte ett spel.

Vi hamnade också på Dollar Store, och han hittade mycket kul i partyhörnan. Denna hatt var häftig, tyckte han.



När vi kom hem, drack vi kaffe och såg på en film.
Det går inte att göra så mycket med honom numera, eftersom han inte vill sitta ute. Hans getingfobi har blivit värre med åren, och jag tvingar honom inte.
Vi åt middag och sen blev det en film till.
Jag somnade såklart i soffan, men Thomas och Fredrik såg den klart.

På onsdagen försökte jag hitta på saker att göra, men allt kul sker ju utomhus.
Till slut, så åkte vi in till stan och han fick gå in på spelbutiken igen. Han hittade några spel som han köpte.

Hans sandaler hade gått sönder och han och P på boendet, hade varit och köpt nya. 
Meningen var att vi skulle köpa nya när han var här, men de hade hittat ett par superfina. Han var så stolt över dem.

Jag parkerade bilen en bit bort från centrum. 
Inte för att jäklas med honom, utan för att han skulle träna att vara utomhus så länge som möjligt. 
Det går bra så länge vi promenerar eller går in i nån butik. 
MEN det går inte, att sitta ute i solen och fika eller äta lunch. Då är risken stor att getingen flyger in i munnen på honom.
Han ser lite rolig ut när vi går gatan fram. Munnen kniper han ihop och han svarar på mina frågor med ett "mmm".
Jag ställer frågor till honom, som det inte räcker med att svara så på, utan att han måste formulera en mening. Jag lyckades ganska bra. Det ser jag som en bra träning och att han ska upptäcka att det inte är farligt att ha munnen öppen emellanåt.
Vi gick runt ett tag och det gick riktigt bra. Vi fick oss ett rejält motionspass. 

När vi kom hem igen, så lade han sig att vila och spela sina nya spel.
Medan Thomas började med middagsmaten, så blandade jag till 3st gin och tonic. Han sa att han aldrig druckit en sådan drink förut och tyckte att den var jättegod.
Den var naturligtvis inte så stark. Det blev en 2,5:a. Han gillar ju att ta en öl till maten och vi ville ju inte att han skulle bli lullig.

På kvällen blev det mer filmtittande. Han hade inte sett Aquaman, så den blev det. Han tyckte så mycket om filmen, så nu vill han köpa den. 
Det är bra, eftersom han nu ger sig ut på stan för att leta. Han har ju varit tvungen att hålla sig ifrån resandet under våren. Men nu har han ju haft corona och kan nu börja återgå till det normala.
Tjuvar är en annan sak han är rädd för. Han har tidigare begränsat sitt resande, eftersom han är orolig att de ska ta hans magväska.
Att gå i centrum och handla eller att sitta och vänta på bussen är inte kul. Det kan komma tjuvar och getingar.
Det går ju att köpa den åt honom på nätet, men jag ser hellre, att han själv jagar den ett tag, för att träna upp sitt självförtroende.

På torsdagen var det superfint väder. Trist att vi inte kan göra något ute, så vi åkte till Ikea i Uppsala.
Vi skulle köpa en hylla som skall stå ovanpå hans garderob, och en ny klädsel till hans fåtölj.
Det var väldigt lite folk där, vilket var skönt.
Jag sprang och handlade och Fredrik letade konstant efter toaletter.

Här har vi ytterligare ett störande beteende som vi måste utreda. Han behöver kissa otroligt många gånger per timme.
Ofta kommer inget, så han springer och försöker hela tiden.
Jag vet inte om det är rädsla för att han ska kissa på sig, eller om han har ett fysiskt fel som han behöver hjälp med. Jag får be personalen att ta honom till en läkare för utredning.
Det är ju otroligt jobbigt för honom att hela tiden behöva lägga energi på att leta toaletter.

Vi vill ju att han ska må bra och kunna leva ett så normalt avslappnat liv som möjligt. Hans hjärna jobbar konstant med dessa fobier och så ska det ju inte vara.

Så här ser det ut när man har gått en vända på Ikea. Det mesta i vagnen är ju mitt så klart.
Och detta är innan jag hittade en tjusig liten vagn på hjul som jag hade tänkt att ha nere i växthuset att ställa krukor på.
Men den står nu på altanen och används som vitlökstorkställning.

Efter dessa dagar, hade han tröttnat och ville nu hem.
Meningen var att vi skulle åka in till Norrtälje och äta på restaurang och fira hans namnsdag i förskott.
Det fick vi ställa in. Nästa gång får vi nog gå ut och äta dag 1 eller dag 2, för han tröttnar snabbt.

Idag börjar han jobba igen. Han har längtat till sina monsterteckningar och stickning som ligger och bara väntar på honom. Kanske får han träffa sina "tjejjer" igen. De har varit borta länge på grund av "viruset".
Jag får väl höra hur det gick sen, när han "ringer mig med ansiktet".

Kram på er.

Sussi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar