söndag 19 april 2020

En påsk utan Fredrik

Vi har ju besök av "viruset", som Fredrik säger. Och det gör att vi inte kan träffas hur och när vi vill.
Fredrik brukar ju komma till mig över påsk, men i år blev det lite annorlunda. 
Inte på grund av smittorisken, utan av annan orsak.
Nån vecka innan påskhelgen, började han fråga om vad vi gör i påsk. Jag fick då förklara att om vi är friska, så blir det som vanligt, men jag vågade inte lova något. Jag sa att på skärtorsdagkväll kan vi bestämma hur vi gör.
Skärtorsdag kom och alla var friska, så han kunde komma. Du kan börja packa kläder, sa jag.
10 min senare, ringer han och vill att jag ska prata med en personal ang påsken, och därefter pratar jag med Fredrik igen.
Jag säger då att han inte behöver packa några finkläder, eftersom vi inte kan åka någonstans. Vi måste ju vara hemma hela helgen på grund av "viruset". Vi kan inte gå på bio eller åka till spelbutiken.

10 min senare efter det samtalet, ringer han och säger att det är nog bäst att han stannar hemma.... på grund av "viruset".
Jaha, säger jag. -Det var ju trist, men du bestämmer ju själv. Förmodligen tyckte han att de inte var nån idé att åka hit, när han inte kunde åka in till spelbutiken. Haha, den lille egoisten 😏. Men så blev det.

På långfredagen ringde han och hade då upptäckt att ingen kunde åka och köpa godis till honom. Det fanns endast en personal på plats och hon kunde ju inte lämna alla för att åka och handla.
Nu blev det trist. Han hade ett påskägg som han hade fått på jobbet, så det fick han hålla till godo med.

På annandagen hade han nog alldeles för stort sockersug, så han tog en lång promenad till Hemköp och köpte godis för ett helt regemente. När han sen fick reda på att han hade ett påskägg som stod och väntade på honom här, så ångrade han att han inte åkt hit. -Det var mycket dumt av mig, sa han.
Nu är han rädd att nån ska äta upp påskägget och jag får försäkra honom varje dag, om att ägget står här och väntar tills han kommer.

Han har varit ömsom hemma och ömsom på jobbet under mars och april. Han har ju inget större behov av att vara på jobbet, mer än att det är roligare än att vara hemma.

Han skickar bilder till mig emellanåt. Här är några han skickat de senaste tiden.

Här är 3st på tavlor som han målar på dagarna. De är så fina.



Han går också på små promenader när han är hemma. Vilket är bra. Då får han röra lite på sig.

Det finns blommor inomhus också.

Han skickar bilder på det han äter.



..och han skickar bilder på sig själv.

Jag fick en tråkigt telefonsamtal i tisdags. De ringde från boendet och berättade att en granne till Fredrik hade testats positivt för Covid-19.
Nu brukar Fredrik inte umgås så mycket med sina grannar, men de bor ju i samma hus, så risken för att bli smittad är nu större. 
De berättar att Fredrik är väldigt duktig på att hålla sig undan och att tvätta händerna.
Vi har talat mycket om detta per telefon, och han har slutat att åka till stan sedan en tid tillbaka.
Att han nu sparar pengar på grund av detta är ju ett lockbete.
I Fredags fick hans jobb förmodligen reda på att en på hans boende har smittan, och de skickade då hem honom.
Nu får han väl stanna hemma tills grannen har blivit frisk.

Här har han tagit en bild på en personal hemma som har skyddsutrustning på sig. Jag har redigerat ögonen på hen, ifall ni undrar varför ansiktet ser lite kufiskt ut.

Vi får höras mer sen.
Kanske skickar han lite mer bilder som jag kan visa för er.
Kram Sussi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar