fredag 11 augusti 2017

Om en vän hade problem.......

Fredrik ringde mig förra veckan och ställde en kryptisk fråga:

-Om en vän hade problem, så kunde hans vän hjälpa honom? Han syftade då på att vännen kunde hjälpa sin vän så att vännen kunde köpa spelet innan vännen fick egna pengar.
Jag sa då att, han inte skulle låna pengar från någon, utan snällt vänta tills fredagen. Han menade säkert att "vännen" som skulle hjälpa till, var jag.
Jag sa att om vännen hade ett stort problem, så skulle vännen hjälpa till. Att vara utan spel i två dagar till, var inget stort problem tyckte jag. Ok, sa han då utan att be mig fara ända in i aftonsången. Fredagen kom och han köpte sitt spel. Det var nog inget kvalitetsspel, men han verkar vara nöjd.

Igår ringde han och sa att han inte hade någon mat. Veckans mat inhandlas på måndagar och jag undrade då om han ätit upp en veckas mat redan efter 3 dagar, och han sa att han inte visste. Jag frågade då om inte personalen köpt någon mat i måndags och det visste han inte heller. Hm, lät mystiskt. Ibland så kan han hitta på olika sätt att få mer pengar och att han inte har någon mat och får svälta, kan vara ett sätt att få mig att tycka synd om honom och föra över en slant.

Jag sa att jag ska ringa till boendet och fråga.  De hade handlat mat som vanligt, och gick sedan in till Fredrik för att kolla hur det stod till.  -Här var det sope-rent, sa J när han öppnade kylskåpet.
Fredrik har haft matfest!!
Han hade så klart något i skåpet, som han kunde äta tills någon kunde gå till affären och stödhandla lite.
På kvällen ringde han och sa att han hade fått hjälp med att koka pasta och blandat ihop det med nån broccolisoppa på påse. Några grönsaker hade han tydligen kvar, så de åkte också i.  Han tyckte det var gott som tur var.

Tills nästa gång.... KRAM!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar